Veteriner Psikoloji

AŞIRI HAREKETLİLİK (HİPERAKTİVİTE)

Aşırı aktivite davranışları köpekte, sahibinin tahammül edebileceğinden daha fazla veya olağan dışı bir hareketlilik durumudur. Bir çok hayvan sahibi, bu durumdaki köpeğini hiperaktif olarak nitelendirir, ancak burada bir kavram kargaşası dikkati çekmektedir; çünkü, gerçek hiperaktivite ilâçlı tedavi gerektiren oldukça ciddi ancak köpeklerde oldukça seyrek görülen bir durumdur. Bu nedenle, hiperaktiviteden ayırımını yapabilmek gayesiyle, fazla hareketli köpekler için “aşırı hareketli” deyimini kullanmak daha doğru olacaktır. Hiperaktivite aşırı hareketliliğin sadece bir formudur.

Aşırı hareketlilik şu şekillerde görülebilir:

• Tamamen doğal olarak, yaş ve ırk özelliği nedeniyle köpek, aşırı hareketli olabilir. En sık görülen biçimi budur. Bu hayvan, enerjisini yeterince harcayamıyordur. Özellikle, bütün gün bağlı olan bir köpek serbest bırakıldığında, tamamen doğal olarak aşırı bir aktivite sergiler. Bu durum av köpeklerinde daha sık görülür.
  • Ayrılık endişesi gibi bir davranış sorununa bağlı olabilir.
  • Özellikle tiroid bezinin fazla çalışması gibi bedensel hastalıklarda görülebilir. Yine, bazı beyin hastalıkları nedeniyle hayvan ajite durumdadır. Bir yandan öbür yana sürekli hareket hâ
  • Sosyal tatminin azlığına bağlı olarak ilgi çekme amacıyla veya sahibinin eğitim hatalarına bağlı olarak ortaya çıkar.

Aşırı hareketliliğin istenmeyen bir sonucu da evdeki eşyalara zarar verilmesidir. Bu durum iki biçimde görülür: Hayvan ya sağa sola koşarken istemeden eşyalara çarparak zarar verir ya da kasıtlı olarak bulundukları ortama zarar verebilirler, örneğin halıları ve perdeleri parçalarlar. Bazı köpekler bahçeye zarar verirler.

Aşırı hareketli köpeklerin çoğu, ırk özellikleri veya hatalı ödüllendirme gibi yanlışlar nedeniyle bu soruna eğilim gösterirler. Oyunların yasaklanması, uzun süre kapalı kalma, ayrılık endişesi ve hatta, hayvanın gereksiniminden daha fazla miktarda enerji verici gıdalar da aşırı hareketliliğin sebebi olabilir.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...