Kedi ve Köpeklerde Yalnızlık Kaygısı

YALNIZLIK KAYGISI SENDROMU (YKS) – Separation anxiety syndrome
Tanım:
Hayvan sahibi evden ayrıldıktan sonra, hatta hayvan, sahibinin evden ayrılacağını anladığı anda şekillenebilen endişe hâlidir. YKS’nın herhangi bir anksiyete tipinden farkı hayvanın yalnız bırakılmasıyla ortaya çıkıyor olmasıdır.
YKS kedilerde de görülebilse de köpeklerde daha fazla şikayete konu olduğu için hekime daha fazla baş vurulan bir anksiyete çeşididir.

Yalnızlık endişesi köpeklere mi mahsustur?
YKS denilince genellikle köpekler akla gelir ancak gerçekte durum hiç de böyle değildir. Kedilerde de sık gözükür. Bunula beraber, kedilerdeki YKS belirtileri köpeklerdeki kadar göze çarpıcı olmamakta ya da hayvan sahibi bu belirtilerden başka anlamlar çıkartmaktadır.

Nedenleri:
• En önemlisi, sosyalleşme döneminde kedi ve köpeğin yalnızlığa alıştırılmamış olmasıdır.
• Bu endişe, bazen de hayvan sahibinin çalışma ya da evden ayrılma programındaki değişiklerden kaynaklanabilir. Herhangi bir sebeple köpeğin evde yalnız kalma süresinin uzaması veya saatlerin değişmesiyle başlayabilir.
• Diğer anksiyete bozuklukları YKS oluşumunda rol oynayabilir ya da YKS’nin şiddetini artırabilir.
• Davranış üzerine etkili hastalıklar anksiyete eşiğini düşürebilir veya başka mekanizmalarla hayvanlarda YKS’nin başlamasına yol açabilirler.

Semptomlar
• YKS’li hayvanın sergilediği davranışlardaki amaç, hayvanın endişesini başka davranışlara aktarma, yani rahatlama stratejisidir. Ayrılık kaygısına yatkın köpekler çoğu kez sahibi evdeyken sürekli onunla yakın temastadır, onun dizi dibinde yatmak isterler.

Belirtilerin başlama zamanı: Olguya göre değişir.
Sahibi henüz evden çıkmadan: Sahibinin çıkacağına dair işaretleri fark eder etmez sahibinin peşinde dolaşmaya başlar, huzursuzlaşır ve heyecanlanır, hatta sahibine yönelik agresyon sergileyebilir.

Sahibi çıktıktan sonra: Havlama/miyavlama, tahrip edici davranışlar, işeme ve dışkılama, ağızda tükrük salgısında artış, huzursuzluk, yerinde duramama, volta atma

Sahibi döndüğünde: Aşırı heyecanlı karşılama gösterileri, aşırı sevinç ve selamlama davranışları ya da eziklik ve yatıştırma davranışları sergileyebilir. http://www.veterinerpsikoloji.com/vetpsk/yalnizlik-endisesinde-tedavi/